Menestystä tekonurmella

Menestystä tekonurmella

Teksti Ari Rytsy    Kuva Junnu Lusa

Case

Fuusion vahvistama Unisport-Saltex nousi markkinajohtajaksi Pohjoismaissa ja tähtää kovaan kasvuun. Tekonurmet käyvät hyvin kaupaksi.

Case

Fuusion vahvistama Unisport-Saltex nousi markkinajohtajaksi Pohjoismaissa ja tähtää kovaan kasvuun. Tekonurmet käyvät hyvin kaupaksi.

Tekonurmipintoihin erikoistunut Saltex Oy ja liikuntapaikkojen pinnoitteita sekä asennuksia tarjoava Unisport Scandinavia AB yhdistyivät viime talvena pohjoismaiseksi markkinajohtajaksi.

Uusi yritys astuu pelikentälle markkinatilanteessa, jossa tekonurmet ovat edelleen kasvava tuotesegmentti. Jalka- ja pesäpallokenttien lisäksi kyseiset tuotteet ovat löytäneet tiensä leikkipuistoihin ja maisemointiin. Vaikeasti hoidettavilla viheralueilla tekonurmi on usein luonnonnurmea parempi vaihtoehto.

”Tekonurmea ei tarvitse leikata tai kastella. Pohjoisilla pelikentillä luonnonnurmea on muutenkin vaikea pitää hyvässä kunnossa. Tekonurmi pidentää ulkokenttien pelikautta ensilumen tuloon asti”, kertoo Unisport-Saltex Oy:n toimitusjohtaja Mikko Kilpeläinen.

Sisäliikuntapaikkojen osalta Unisport-Saltexin vahvuudet ovat urheilulattioissa, katsomorakenteissa sekä niiden asennuksessa. Ovi on auki erityisesti Ruotsissa ja Norjassa, missä pääsarjan käsipalloa ja salibandya pelataan Unisportin toimittamilla kentillä.

Lisää näkemystä ja voimaa

”Unisport ja Saltex olivat saavuttaneet omilla resursseillaan omat lakipisteensä. Nykyinen entistä laajempi omistajapohja tuo toiminnan kehittämiseen lisää näkemystä sekä taloudellisia resursseja”, sanoo Kilpeläinen.

Unisport-Saltex Oy -nimeä kantavan holdingyhtiön alkutahdit soitettiin kesällä 2015, jolloin pääomasijoitusyhtiö Vaaka Partners palasi aiempiin keskusteluihinsa Saltex Oy:n kanssa. Kiinnostusta suomalaiseen perheyhtiöön siivittivät sen hyvä kannattavuus, voimakas kasvu sekä kansainvälinen arvostus tekonurmiratkaisujen tuottajana.

"

Harva nykyajan junioripelaaja on pelannut jalkapalloa hiekkakentällä.

"
Mikko Kilpeläinen

Ideana oli vauhdittaa kansainvälistymistä ostamalla Unisport Scandinavia AB, jonka yrityksen pääomistaja Priveq Investment oli halukas myymään. Erilaisten urheilu- ja liikuntapaikkojen pinnoitteiden ja varusteiden asennuksiin erikoistunut ruotsalaisyhtiö nähtiin erityisesti alan myynnin ja markkinoinnin osaajana.

Yritysjärjestelyssä syntyneestä Unisport-Saltexista tuli pohjoismainen markkinajohtaja eri urheilumuotojen ulko- ja sisäolosuhteiden kehittämisessä. Uusi holdingyhtiö sai uusia omistajia yritysjärjestelyn käynnistäneestä Vaaka Partnersista, toimitusjohtaja Kilpeläisestä ja muista avainhenkilöistä sekä Teollisuussijoituksesta.

Tanskassa paljon potentiaalia

Kilpeläisen mielestä kokonaisvaltaiset toimitukset ja huolto tarjoavat tilaisuuden lisämarkkinointiin sekä koko arvoketjun hallinnoimiseen. Uudella yhtiöllä on mahdollisuuksia vahvistua edelleen myös lisäyrityskauppojen kautta.

”Lähdemme tässä vaiheessa laittamaan pohjoismaisia kotimarkkinoita entistä parempaan kuntoon. Tekonurmen osalta Tanskasta voidaan odottaa kaksinumeroista kasvua, sillä siellä ollaan muita Pohjoismaita jäljessä”, Kilpeläinen korostaa.

Urheilijan kokemuksella

Aiemmin Karelia Upofloorin ja Honkarakenteen toimitusjohtajana toimineella Mikko Kilpeläisellä on näyttöjä erimuotoisten kasvuyritysten johtamisesta. Uransa ensimmäisen holdingyhtiön ruoriin hän tarttuu entisen pesäpalloilijan ja alppihiihtäjän päättäväisyydellä.

”Tuttuja piirteitä nykyiseen liiketoimintaan tulee aiemmista tehtävistäni lattiamateriaalien ja projektiliiketoiminnan kautta. Urheilupaikkarakentaminen on kapea erikoisosaamisalue, jossa uskon meillä olevan annettavaa asiakkaillemme”, Kilpeläinen pohdiskelee.

Sitoutumista uuteen yritykseen helpottaa se, että Unisport-Saltexin liiketoiminta on sidoksissa liikuntaan ja ihmisten hyvinvointiin. Yrityksen organisaatiosta löytyy monia entisiä huippu-urheilijoita, jotka ymmärtävät hyvien harjoittelupaikkojen merkityksen.

”Harva nykyajan junioripelaaja on pelannut jalkapalloa hiekkakentällä. Tiukasta taloustilanteesta huolimatta kunnat ja urheiluseurat satsaavat edelleen voimakkaasti liikuntapaikkojen laatuun”, kiittelee Kilpeläinen.

Unisport-Saltex

  • Vuonna 2015 perustettu holding-yhtiö.
  • Erikoistunut urheilu- ja liikuntapaikkojen pinnoitteisiin, rakentamiseen ja asennuksiin.
  • Päätuotteet: tekonurmet, yleisurheilukenttien pinnoitteet, leikkikenttien turva-alustat, sisäurheilulattiat ja katsomorakenteet.
  • Arvioitu liikevaihto 2015: 79 milj. euroa.
  • Työllistää yhteensä n. 130 henkilöä.
  • Päämarkkina-alue: Pohjoismaat.
  • Omistajat: Vaaka Partners, Tesi, Saltexin aiemmat omistajat Salmenaution sisarukset, Unisportin perustaja Mikael Hjelte ja yhtiön avainhenkilöt.