Verto Analytics aikoo olla voittaja

Teksti Jukka Nortio    Kuvat Junnu Lusa

Kohti kuuden miljardin euron markkinaa

Case

Verto Analyticsin perustajalla on vain taivas kasvun rajana. Yrittäjäkonkari Hannu Verkasalon mukaan tuotekehityksen pitää alusta alkaen kulkea tiiviissä yhteydessä asiakastarpeisiin.

Case

Verto Analyticsin perustajalla on vain taivas kasvun rajana. Yrittäjäkonkari Hannu Verkasalon mukaan tuotekehityksen pitää alusta alkaen kulkea tiiviissä yhteydessä asiakastarpeisiin.

Vuonna 2006 Hannu Verkasalo teki oivalluksen. ”Nokialla oli ongelma. He eivät tienneet, mitä kuluttajat tekevät heidän vuosittain myymillään kymmenillä miljoonilla kännyköillä. Tein töitä nokialaisten kanssa, ja autoin heitä rakentamaan malleja, tuotteita ja prosesseja, joilla he paremmin oppivat tuntemaan kuluttajaa.  Nokia oli tärkeä, mutta myös opettava asiakas”, teknologiayritys Verto Analyticsin toimitusjohtaja Verkasalo muistelee. 

Nuorella, Oulusta ponnistaneella yrittäjällä oli tuolloin taskussa kolme loppututkintoa: yksi Teknillisestä korkeakoulusta tietoliikennetekniikasta, toinen Helsingin kauppakorkeakoulusta rahoituksesta ja kolmas Helsingin yliopistosta kansantaloustieteestä. Väitöskirja oli kovaa vauhtia tekeillä, ja ensimmäiset omat yritykset olivat nähneet päivänvalon jo vuonna 2002.

Kymmenen vuotta myöhemmin hän analysoi uraansa.

”Ensimmäisessä vaiheessa olin konsultti, myin työaikaa ja opetin asiakasta rakentamaan parempia toimintamalleja, palveluita ja tuotteita. Toisessa vaiheessa olin oppinut mobiilitekniikasta niin paljon, että rakensin teknisen alustan, jota lisensoin asiakkaille”, Verkasalo muistelee.

”Nyt olen kolmannessa vaiheessa. Keräämme mobiilikäyttäjistä ja muistakin digikuluttajista dataa, josta tuotamme analytiikalla asiakkaillemme palveluita. Supercell esimerkiksi voi tutkia, miten heidän uutta peliään käytetään verrattuna kahdeksaan kilpailevaan peliin.”

Verkasalon ”me” on hänen vuonna 2013 perustamansa Verto Analytics.

Verkasalo

”Olemme onnistuneet luomaan datasta ja analytiikasta palveluita, joita asiakkaat voivat käyttää hyödyntämään heidän bisnestään”, Verto Analyticsin toimitusjohtaja Hannu Verkasalo kertoo.

Raakadatasta arvokasta tietoa

Verton palvelu tarjoaa mobiilimaailman yrityksille ainutlaatuisen mahdollisuuden analysoida palvelunsa, sovelluksensa tai mainontansa käyttöä. Verto kerää dataa kahdesta kanavasta, analysoi sitä ja tarjoaa jalostettua dataa asiakkailleen.

Bisnesidea on yksinkertainen: hankkia raakadataa halvalla ja myydä sitä kalliilla ja skaalautuvasti eteenpäin. Osa maksavista asiakkaista, kuten Microsoft ja Facebook, on samoja, joilta Verto hankkii raakadataa.

”Keräämme dataa sekä laajoilla ja kattavilla paneelitutkimuksilla että suoraan alan toimijoiden metriikasta big dataa -ajatusta hyödyntäen.”

Verton paneelitutkimuksissa on pääasiassa Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa noin 100 000 aktiiviosallistujaa, joiden käyttämien älylaitteiden toiminnasta Verto kerää reaaliaikaisesti tietoa. Toinen datavirta syntyy alan toimijoilta, kuten sovelluskaupoista ja erilaisista mainosverkostoista.

”Kerätty paneelidata on aivan uniikkia dataa, jota kellään toisella ei ole. Muilta alan toimijoilta hankittu data on lisensoitua dataa, jonka käyttöön meillä on oikeudet. Teknologia, jolla nämä yhdistetään, jalostetaan ja tarjotaan asiakkaille palveluna, on kovinta osaamistamme.”

Entä mikä on Verton ainutlaatuinen bisnesmalli?

”Me omistamme ja hallinnoimme ainutlaatuista, asiakkaan bisnestä hyödyntävää dataa. Me olemme täysin puolueeton toimija alalla, toisin kuin esimerkiksi Google tai Facebook. Olemme onnistuneet luomaan datasta ja analytiikasta palveluita, joita asiakkaat voivat käyttää hyödyntämään heidän bisnestään.”

Nopeita tuloksia

Kahdeksan vuotta Yhdysvalloissa, erityisesti New Yorkin raa’assa bisnesmaailmassa, ovat antaneet Verkasalolle perspektiiviä arvioida suomalaista startup-maailmaa ja bisneskulttuuria.

”Suomessa on edelleenkin liikaa sitä ajattelua, että tekninen innovaatio ja patentointi ovat isoja juttuja. Tuotekehitystä tehdään äärettömyyksiin ennen kuin mietitään sen kaupallistamista. Tärkeintä on se, että teemme asioita, joista asiakas voi aidosti hyötyä”, Verkasalo sanoo.

"

Pilotit pitää saada pian asiakkaalle, palaute saadaan heti ja tuotteesta saadaan myös nopeasti rahaa.

"
Hannu Verkasalo

Tuotekehityksen pitää Verkasalon mukaan kulkea varhaisesta vaiheesta alkaen läheisesti asiakastarpeiden kanssa.

”New Yorkissa ei kahvitella ja jutella mukavia vaan asiakashyöty on pystyttävä perustelemaan parissa minuutissa tai palaveri päättyy siihen. Pilotit pitää saada pian asiakkaalle, palaute saadaan heti ja tuotteesta saadaan myös nopeasti rahaa.”

Tavoitteet korkealla

Verton liikevaihto oli viime vuonna noin kaksi miljoonaa dollaria, ja se moninkertaistuu viime vuoteen verrattuna. Nopea kasvu vaatii jatkuvasti uusia pääomia, joita ovat tarjonneet Teollisuussijoituksen lisäksi joukko kotimaisia ja kansainvälisiä sijoittajia.

Vaikka Verkasalo on tähän saakka ollut sarjayrittäjä, on Verto hänelle nyt elämäntehtävä. Hän haluaa olla kymmenen vuoden päästä edelleen töissä Vertossa, joka on silloin pörssissä ja sen bisnes syvällä mainosmarkkinoiden ytimessä. Liikevaihtokin on silloin toisissa sfääreissä kuin nyt.

”Globaalit mainosmarkkinat ovat tänä vuonna 600 miljardia euroa, josta mediamittausta tekeville yrityksille menee prosentti eli 6 miljardia. Nopeasti muuttuvalla alalla voittaja vie suurimman osan markkinoista. Me aiomme olla se voittaja.”

Verto Analytics

  • Liikevaihto 2 milj. dollaria (2015). Kasvuvauhti on tänä vuonna 4−5-kertainen viime vuoteen verrattuna.
  • Toimipisteet Espoossa, New Yorkissa, San Franciscossa ja Lontoossa.
  • Työntekijöitä 100.
  • Ulkopuoliset rahoittajat: Tesi, Conor Venture Partners, EQT Partners, Open Ocean Capital ja VisionPlus Fund.

Hannu Verkasalo

  • Verto Analyticsin toimitusjohtaja ja perustaja.
  • Tekniikan tohtori, diplomi-insinööri, kauppatieteiden maisteri ja valtiotieteiden maisteri.
  • Toiminut vuodesta 2001 mobiiliteknologian sarjayrittäjänä.
  • Mukana myös seuraavissa kasvuyrityksissä: Bitbar, Radar Capital, Ceruus, Innopinion ja Better Doctor.
  • Asunut vuodesta 2009 New Yorkissa.
  • Kotoisin Oulusta.