Näin pk-yritys pääsee Kiinaan

Cleantechin hyvä veto jatkuu Kiinassa

Teksti Matti Remes    Kuvat Junnu Lusa

Henkilö

Ympäristöongelmien ratkaisu avaa yrityksille valtavat mutta haastavat markkinat Kiinassa. Pitkään maassa toiminut Pirita Mikkanen kertoo, miten pk-yritys saa jalkansa oven väliin.

Henkilö

Ympäristöongelmien ratkaisu avaa yrityksille valtavat mutta haastavat markkinat Kiinassa. Pitkään maassa toiminut Pirita Mikkanen kertoo, miten pk-yritys saa jalkansa oven väliin.

Kiinassa havahduttiin muutama vuosi sitten, että nopean teollistumisen ja kaupungistumisen aiheuttamat ympäristöongelmat uhkaavat kansalaisten terveyttä ja talouskasvua.

Yksin ilman ja veden puhdistus sekä teollisuuden energiansäästö edellyttävät satojen miljardien eurojen investointeja tulevina vuosina.

Suomen cleantech-yrityksillä olisi tarjolla Kiinassa toimivia ratkaisuja. Etenkin moni pk-yritys epäröi kuitenkin lähtöä maahan, jonka markkinat tiedetään haasteellisiksi.

Monta vuotta ympäristöalan tuotteita ja palveluja Kiinaan myynyt ja vientirengasta vetänyt Pirita Mikkanen rohkaisee, että oikeilla toimintatavoilla ja asenteella suomalaisyrityksillä on hyvät mahdollisuudet päästä kiinni kasvumarkkinoihin.

”Hyvä tuote tai palvelu ei yksin riitä. Lisäksi on mietittävä tarkkaan Kiinaan sopiva liiketoimintamalli, mikä voi olla täysin erilainen kuin Euroopassa”, Mikkanen toteaa.

Mikkanen toimii nykyisin sisäilman puhdistustekniikkaa kehittävän Lifa Airin hallituksen puheenjohtajana ja teollisuudelle palveluja tarjoavan TM Systemsin operatiivisessa johdossa.

Lifa Air perusti viime vuonna yhteisyrityksen Etelä-Kiinaan Dongguaniin. Kiinalainen kumppani on kulutuselektroniikan valmistaja Edifier.

Ole tiiviisti läsnä

Oleellista Kiinassa on Mikkasen mielestä tiivis läsnäolo. Yrityksen on pidettävä aktiivisesti yhteyttä paikallisiin viranomaisiin ja elinkeinoelämän vaikuttajiin.

”Tähän menee paljon aikaa, jos tekee kaiken itse. Hyvät verkostot auttavat.”

Kiinassa aloittavan cleantech-yrityksen kannattaa hyödyntää esimerkiksi Finpron, Tekesin ja Suomen suurlähetystön suhteita. Mikkanen kiittelee Team Finland -verkoston toimintaa Kiinassa.

”Valtiollisten toimijoiden tuki yrityksille on erinomaisen tärkeää keskusjohtoisessa maassa. Suomen suurlähetystö Pekingissä ja innovaatiokeskus FinChi Shanghaissa ovat hyvin perillä asioista. Myös maiden väliset viralliset neuvotteluelimet ovat hyviä kanavia saada tietoa poliittisista päätöksistä.”

Mikkasen mukaan hyödyllisiä tietolähteitä ovat myös Kiinassa toimivat yritykset. Muun muassa suomalaiset kauppayhdistykset ovat hyviä paikkoja verkostoitua.

TESI-Pirita-Mikkanen-1200x800

”Bisneksen tekeminen Kiinassa on riemastuttavaa. Se on monipuolista ja aina yllättävää”, kuvailee Lifa Airin hallituksen puheenjohtaja Pirita Mikkanen.

Varaudu nopeisiin muutoksiin

Poliittisilla päätöksillä on ratkaiseva rooli, mihin suuntaan cleantech-markkinat Kiinassa kehittyvät. Erilaiset päästörajat, standardit ja teollisuuden saaman investointirahoituksen suuntautuminen vaikuttavat oleellisesti yritysten tuotteiden ja palvelujen kysyntään.

Yksi päätös voi avata valtavat markkinat – tai sulkea ne.

”Muutokset voivat olla nopeita. Kymmenen vuotta sitten ilmanpuhdistukseen liittyvät ratkaisut eivät kiinnostaneet Kiinassa ketään. Kun keskusjohto tunnusti vakavat ongelmat, meillä oli välittömästi messustandillä ihmisiä jonoksi asti.”

Mikkanen arvioi, että ilmansaasteiden ja veden puhdistaminen ovat tulevinakin vuosina Kiinan painopisteitä. Myös investoinnit teollisuuden energiatehokkuuden parantamiseen jatkuvat.

Lähivuosien painotuksista voi saada kuvaa Kiinan uudesta viisivuotissuunnitelmasta. Mikkasen mielestä ulkomaisten yritysten kannalta on merkittävää, että Kiina korostaa jatkossa teknologian siirtoa.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että ulkomainen yritys saa selkeän kilpailuedun, jos ainakin osa sikäläisille markkinoille tarjottavista ratkaisuista valmistetaan Kiinassa.

”Kiinan hidastuva talouskasvu korostaa entisestään sitä, että ulkomaisten yritysten ratkaisujen on tuotava Kiinaan työpaikkoja.”

Lifa Air suuntaa kuluttajamarkkinoille

Kiinassa Lifa Airin kohteena ovat kuluttajamarkkinat, kun muissa maissa yritys toimittaa ratkaisuja lähinnä julkisten rakennusten ja teollisuuskiinteistöjen ilmastointiratkaisuiden kunnossapitoon.

”Kiina poikkeaa muista maista siinä, että kotitaloudet vastaavat itse asuntonsa ilman puhtaudesta.”

Tuotteiden paikallinen valmistus vahvistaa Mikkasen mukaan Lifa Airin asemia Kiinassa. Valtaville kuluttajamarkkinoille pääsy edellyttää puolestaan sitä, että käytettävissä on kiinalaisen kumppanin suhteet ja jakeluverkostot. Lifa Airin yhteistyö kiinalaisen elektroniikkavalmistaja Edifierin kanssa antaa nyt vahvat eväät kasvuun jättimarkkinoilla.

Mikkanen on tehnyt 2000-luvulla kauppaa Kiinassa ilmanlaadun parantamiseen, ympäristön monitorointiin ja energiatehokkuuden parantamiseen liittyvissä ratkaisuissa. Hän on vetänyt muun muassa suomalaisten pk-yritysten vientirengasta.

”Bisneksen tekeminen Kiinassa on riemastuttavaa. Se on monipuolista ja aina yllättävää. Mutta kovaa työtä menestyminen vaatii, kiertoteitä ei ole.”

Lifa Air

  • Vuonna 1988 perustettu yritys kehittää ja valmistaa sisäilman laatua parantavaa teknologiaa.
  • Perusti syksyllä 2015 Kiinaan yhteisyrityksen, josta Lifa Air omistaa 30 prosenttia ja kiinalainen kumppani Edifier Technology 70 prosenttia. Elektroniikkavalmistaja Edifier investoi yhteisyritykseen 21 miljoonaa euroa.
  • Kiinassa valmistettavat ilmanpuhdistuslaitteet suunnataan kuluttajamarkkinoille. Ne perustuvat Lifa Airin patentteihin ja tuotekehitykseen.

TM System Finland

  • Vuonna 1974 perustettu yritys toimittaa teollisuuden ilman ja lämmön talteenottoratkaisuja.
  • Päämarkkina Aasiassa, mutta vaativin suunnittelu tehdään yhä Suomessa. Toiminut Kiinassa vuodesta 1998.